Outside Sales Representative – “Ik ontdek de noden van de klant en biedt onze oplossing aan”

“Ik wist het meteen, toen ik van de schoolbanken stapte: ik zou in de maritieme sector gaan werken. Waarom? De haven van Antwerpen is een belangrijke draaischijf, het kloppende hart van België. Er is gegarandeerd werk te vinden en het is er altijd boeiend. En dus ging ik na mijn studies bij CMA-CGM aan de slag. Vandaag ben ik er Outside Sales Representative:

Ik bezoek bestaande en potentiele klanten, stel onze firma voor, ontdek wat ze nodig hebben, en koppel dat dan terug naar de interne sales-afdeling die verder opvolgt en alles afhandelt.

Ze bekijken welke tarieven en service we kunnen aanbieden en sluiten op basis daarvan – hopelijk, toch – de verkoop. Wie ik precies ga bezoeken? Daarvoor laat ik me leiden door mijn kennis van de markt, vooropgestelde targets, tips van de inhouse sales-afdeling, opdrachten van het Belgische en buitenlandse management, en zelfs door zaken die ik in de pers lees. Je oren en ogen openhouden, is de boodschap.

Ik durf vooraf nooit te zeggen dat de buit binnen is. Elke klant is anders. De kunst is voldoende informeren, zowel de klant als onszelf.

Ik kaart aan waarin we het verschil maken, waarin we sterk zijn en wat onze meerwaarde is. Het hoeft dus niet alleen over tarieven te gaan: wat ben je met een straffe prijs als de service op niets trekt? En dus verkoop ik een totaalpakket. Natuurlijk kan ik alleen maar de juiste accenten leggen als ik de klant voldoende ken: ik wil zoveel mogelijk te weten komen, want dan kan ik straks de interne sales zo volledig mogelijk briefen, waardoor zij de best passende offerte kunnen maken. En zo scoren, natuurlijk.

Saai worden die verkoopgesprekken nooit: België telt zoveel verschillende ondernemingen en ook de havensector evolueert voortdurend. Elke dag komt er wel een nieuwe uitdaging piepen.

Zo ben ik sinds kort ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van ons e-platform: onmisbaar in een snelle, online wereld. Met ons systeem kunnen onze klanten vlot hun boekingen en BL-instructies ingeven, alles in real-time opvolgen en gemakkelijk de vertrek- en aankomsturen van hun vracht opzoeken. Met de komst van dat e-platform worden ook mijn commerciële gesprekken weer anders, want uiteraard probeer ik mijn klanten nu al te overtuigen van deze onlinetoepassing. Dat betekent natuurlijk dat ik helemaal mee moet zijn. Je merkt het: elke dag leer je hier bij. Iemand die zegt ‘ik ken alles’, moet toch al dicht tegen zijn pensioenleeftijd aanzitten … en dan nog.”

Rachid Gloub, Outside Sales Representative bij CMA-CGM

Stap 1 van 2 - Regelmatig nieuws ontvangen van Talentenstroom?

50%