Ladingen en chauffeurs tijdig op hun bestemming krijgen, dat is het werk van een dispatcher

“Mij zal je nooit te laat op een afspraak zien verschijnen: ik hou netjes rekening met eventuele files en de tijd die ik nodig heb om me klaar te maken. Noem het maar een beroepsafwijking:

als dispatcher doe ik niets anders dan ladingen en chauffeurs tijdig op hun eindbestemming krijgen. Mijn werkdag bestaat uit plannen en puzzelen.

Omdat wij op de transportafdeling van Wijngaard Natie vooral aan haventransport doen, moeten we rekening houden met de ‘openingsuren’ van de kaaien. Om 6 uur ’s ochtends beginnen ze daar containers op te laden en af te zetten, om er om 9 uur ’s avonds mee op te houden. Als dispatcher knippen we onze werkdag dus in twee – in een vroege en late shift. Tijdens de late shift stel ik de planning van de volgende dag samen. Hoeveel chauffeurs heb ik? Welke opdrachten kwamen binnen? Wat zijn de deadlines? En kunnen de chauffeurs nog een retourvracht oppikken? Alle antwoorden samen vormen een strakke dagplanning.

Dat vraagt om een flinke dosis logisch inzicht. Zo creëer je een rendabele planning waarin je de chauffeurs zoveel mogelijk inschakelt.

Natuurlijk kan je sommige dingen niet voorspellen. Eén van onze chauffeurs vervoerde ooit een container met daarin grote rollen staal – met een gewicht van 24 ton. Die bleken foutief geladen in China. Tijdens het eerste kleine bochtje begon het staal over en weer te rollen … waardoor de vrachtwagen op zijn zij belandde. De tijd die we daaraan verloren, had ik vooraf nooit kunnen incalculeren. Maar ik sloeg er wél in om de rest van mijn planning eraan aan te passen en de andere orders tijdig af te handelen. Het draait altijd om flexibiliteit – ook als je te veel orders voor één dag hebt, dan verkoop je ze gewoon door aan collega-transporteurs. En als je er te weinig hebt, ga je zelf shoppen. Je ziet me dan ook altijd met een grote hoofdtelefoon aan mijn bureau zitten: hang ik niet aan de lijn met mijn klanten? Dan onderhandel ik wel met andere transporteurs, of geef ik instructies aan onze chauffeurs.

Ik heb met iedereen in de havenwereld contact. En in zo’n informele sector zijn dat altijd fijne we-spreken-elkaar-met-de-voornaam-aan-gesprekken.

Dat sociale aspect maakt het aangenaam werken, maar het allerleukste blijft toch het plannen zelf: alle puzzelstukjes in elkaar doen passen, geeft zo’n voldoening. Daar heb ik veel voor over: zelfs de volgende ochtend om half 6 ’s ochtends aan mijn vroege shift beginnen. Dan volg ik de planning op die ik de dag ervoor in elkaar stak. Loopt die zoals gepland? Dan kan mijn dag niet meer stuk.”

Julie Vermeiren, dispatcher bij Wijngaard Natie

Stap 1 van 2 - Regelmatig nieuws ontvangen van Talentenstroom?

50%