Import Sales verkoopt plek in containers op weg naar….

“Ik moet zo goed als heel China nog eentje trakteren. Na 2 jaar bij CMA-CGM als Import Sales-medewerker voor Azië heb ik een goede band met tal van mensen aan de andere kant van de wereld. Dat heeft ook met onze manier van werken te maken: we doen meer dan verkopen alleen. Natuurlijk is de bedoeling dat ik klanten vind die een container richting België willen boeken.

Ik leg als import sales een eerste contact, maak een offerte, onderhandel over de tarieven en regel de boeking. Als verkoper kán het verhaal dan stoppen, maar voor mij is het niet gedaan: ik volg de bestelling nog mee op.

Is de container goed vertrokken in Azië? Verloopt de reis vlot? Is er natransport geregeld? Ik los eventuele problemen op of verwijs gericht door naar mijn collega’s. Dat doe ik niet zomaar, natuurlijk: import is een domein dat best wat inzet vraagt.

Zeevrachten en hun transport kunnen immers zowel uit hun vertrekland – in mijn geval, China – als uit aankomstland België worden geregeld.

Ik ben dus altijd trots wanneer ik een klant overtuig om voor ons te kiezen. Voor hen doe ik met plezier een tikkeltje meer. Ik doe mij job dan ook erg graag. De far east en de druk die met die handelszone gepaard gaat, boeit me echt. Zelfs tijdens het winkelen of het lezen van de krant denk ik aan mijn job: rijd ik voorbij AVA papierwaren, dan vraag ik me bijvoorbeeld af of zij niet importeren uit Azië.

Ik hou voortdurend in het oog welke klanten we al hebben en welke producten we nog kunnen invoeren.

Lees ik artikels over de Chinese economie en het feit dat hun markt het momenteel moeilijk heeft? En zie ik daarna dat de handelsembargo’s van Iran werden opgeheven? Dan durf ik gerust mijn focus te verleggen en eens bekijken hoe we onze sales daarop kunnen afstemmen. Want in deze sector – en zeker binnen CMA-CGM – kun je jouw carrière zelf sturen: nu importeer ik nog vanuit Azië, straks exporteer ik naar het Midden-Oosten. Ook dan zal ik weer in een boeiende, internationale wereld vol afwisseling terechtkomen. Dat merk ik vandaag ook al: ga ik samen met onze vertegenwoordigers op klantenbezoek? Dan val ik van het ene uiterste in het andere: de ene dag bezoek je een rijsthandelaar, de andere een tapijtenverkoper die gepassioneerd over zijn stoffen vertelt. Sectoren waarvan ik niets afweet, maar die ik erg graag ontdek. Net zoals shipping niet mijn klanten hun ‘ding’ is, maar wél het mijne. Slaan wij de handen in elkaar? Dan steunen we elkaars business: zij krijgen hun product op onze markt, en ik krijg onze boten gevuld. Super, toch?”

Ingrid Heymans, import sales bij CMA-CGM

Stap 1 van 2 - Regelmatig nieuws ontvangen van Talentenstroom?

50%