Customer Care VIP – “Ik garandeer een zorgeloos transport”

“Wie in de havensector aan de slag gaat, krijgt er meteen een hele nieuwe familie bij. Het is een kleine wereld, waarin iedereen elkaar kent en elkaar ook allemaal nodig heeft. Ook ik klop als Customer Care-medewerker bij CMA-CGM vaak bij anderen aan.

Ik garandeer de klanten die hun goederen via onze rederij vervoeren een zorgeloos transport. Om dat van boeking tot aflevering klaar te spelen, moet ik een goed contact onderhouden met iedereen die bij het vervoer betrokken is.

Fijn, want zo leer ik heel wat verschillende mensen uit verschillende sectoren en werelddelen kennen. Natuurlijk hang ik het meeste aan de lijn met onze klanten, dat zijn zowel rechtstreekse verladers en expediteurs, als de producenten zelf. Zij willen weten wanneer onze boten vertrekken en hoeveel plaats we nog ter beschikking hebben. Wanneer hun vracht dan ingescheept en vertrokken is, volgen ze de reis via mij op. Zolang alles goed gaat, is dat het enige waarvoor ze aan mijn mouw trekken, maar in onze sector gebeurt er bijna altijd wel iets. Dat kan gaan van een vertraging tijdens het laden en lossen in een tussenhaven, tot het invoerembargo dat Rusland onlangs inriep of de ontploffing in de Chinese havenstad Tianjin. Zie ik zo’n nieuwsberichten verschijnen? Dan weet ik dat er werk aan de winkel is:

Problem-solving neemt een flinke hap uit mijn takenpakket. Een boot die ergens vast zit? Een lading die op de verkeerde plaats terechtkwam? Of een storm of aardbeving onderweg? Ik moet het zo snel én zo voordelig mogelijk oplossen.

Gelukkig werk ik heel gestructureerd: ik ken alle procedures, volg de nodige opleidingen en zet altijd de puntjes op de i … Maar toch is het ook vaak nog improviseren: elke situatie is immers anders. Een flinke portie geduld is ook mooi meegenomen: voor je een akkoord ontvangt op een voorgestelde wijziging moeten er heel wat tussenstappen gezet worden. Maar je hoort me niet klagen:

dat zoeken naar oplossingen houdt mijn job boeiend. Het geeft enorm veel voldoening om een situatie weer recht te trekken.

Niet alleen ik ben dan tevreden, ook de klant is dat. En dat laten ze ook merken: ik krijg vaak mailtjes of telefoontjes om me te bedanken. Dat doet plezier! Al moet ik eerlijk toegegeven dat ik het meestal niet zover laten komen: nog beter dan problemen oplossen, is ze vermijden.”

Jessie Vriens, Customer Care VIP bij CMA-CGM

Stap 1 van 2 - Regelmatig nieuws ontvangen van Talentenstroom?

50%